Каліграфічні хвилинки



КАЛІГРАФІЧНІ    ХВИЛИНКИ

Розвиток мовлення та навички каліграфічного письма є « вічними» завданнями, які покликана розв’язати початкова школа
Нині високі вимоги до швидкості письма обумовлені тим, що на уроці потрібно зафіксувати досить велику кількість інформації. Але не менш важливим, на мою думку,  є дотримання вимог каліграфічного письма.
Вміле володіння каліграфічним письмом – це виток інтелігентності, вишуканості, краси.
Основними завданнями уроків каліграфії є:
Ø Розвивати усне і писемне мовлення школярів;
Ø Вчити дітей використовувати у своєму мовленні багату, активну лексику, а також вправляти в навичках каліграфічного письма;
Ø Розвивати творчу , активну особистість, здатну любити красу;
Ø Сприяти виробленню постійного бажання вчитися пізнавати світ.
Тому я пропоную використовувати на уроках каліграфічні хвилинки для вдосконалення навичок письма, а також для розвитку пам’яті , кращого засвоєння програмового матеріалу, підвищення загального рівня інтелектуального розвитку учнів.
Методика проведення
Учитель записує на дошці каліграфічну хвилинку, зачитує її. Протягом 1 – 2 хв учні читають її та запам’ятовують. На початковому етапі вчитель стирає з дошки кілька слів з вірша, поступово зменшуючи їх кількість. Вищий рівень – стирається весь уривок, а учні відтворюють його по пам’яті.
На матеріалах каліграфічних хвилинок можна запропонувати учням завдання:

·        Зробити звуко-буквений аналіз слів;
·        Поставити наголос;
·        Порівняти кількість букв та звуків;
·        Пояснити написання окремих слів;
·        Зробити розбір слів за будовою;
·        Встановити зв'язок слів у реченні;
·        Визначити основу речення;
·        Визначити тип речення за інтонацією чи метою висловлювання;
·        Визначити однорідні члени речення;
·        Назвати частини мови;
·        Зробити розбір слова як частини мови  тощо.






Каліграфічні хвилинки на уроках української мови
2 – 3 клас

А   ва АБ   здавалося  б’ється
Ну що б , здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце бється – ожива,
Як їх почує!                           ( Т. Шевченко)
Вив Об ВО  слівце  деревце
В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце.  ( Б.Чалий)
ПП Бл  Уж місяць сонце
Попрощалось ясне сонце
З чорною землею,
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею.    ( Т.Шевченко)
Бб Бу БК воскресни ребра
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста.    ( Л.Костенко)
Бл лм  Ело золото  ллється
Літній вечір… Гори в млі,
В золоті вершини…
А під ними ллється десь
Пісня України…  ( О.Олесь)
Гг ГА Об долини обняв
Гасне вечір … Сон обняв
Гори і долини…
А між горами літа
Пісня України…     ( О.Олесь)
Яся Ян яв вогонь полум’я
Запалив я у серці вогонь.
Хто здолає його, загасить?
Ясне полум’я в грудях пала,
Доки дихаю – вогник горить.   ( В.Єрошенко)
Оо ог  ор  орден  оранка
Оголилось поле од серпа й коси;
Ніде приліпитись крапельці роси  ( Я.Щоголів)
Її їм їх Україна Батьківщина
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають садах солов’ї.   ( М. Бакай)
Мм мо  вм  веселка  хата
Мій отчий дім, ти дав усе мені,
Моя маленька білі рідна хата
Ввійшла у серце співом голосним
І словом тим, яке дарує мати.    ( І. Драч)
Лл зл  ка  витчеться  сорочка
Все – із доброго чи злого –
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.   ( М.Сингаївський)
Цц цл  цв  козацький цвіт
Ми любимо сонце і квіти,
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти.
Землі української цвіт.   (Д.Комілевська)

Шш шле ш  постаєш  линеш
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово.   ( Д.Білоус)
Яя як тя життя тяжко
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям!     ( В.Сосюра)
Кк кл ск ніщо  ніким
Мене ліси здоров’ям напували,
Коли бродив у їхній гущині.
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким не співані пісні.    ( В. Симоненко)
Тт ал ох матері українська
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!    ( Д.Білоус)
Сс ри ож тривога терпіння
Слова, слова … Вони в собі всі різні;
Тривожні й тихі, радісні й сумні,
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі й смішні… ( М.Ткач)
Пп хр ат хрущі плугатарі
Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть.
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.   ( Т.Шевченко)
Чч ут  іл могутній  стоїть
Могутній дуб, прадавній дуб
Стоїть побіля яру.
Розкинув свій листатий чуб,
Чолом торкає хмару.  ( М. Пригара)

Дц еч ір сім’я вечір
Сімя вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Та соловейко не дає.     ( Т.Шевченко)
Нн зе од дитина зелень
На зеленому горбочку,
У зеленому садочку
Притулилася хатинка,
Мов маленька дитинка.   ( Леся Українка)
Бб бр бу березень Берегиня
Розплела береза коси
На веснянім вітерці,
Опустила ніжку босу
В тиху воду у ріці…   ( В. Ладижець)
Чч че оч черешня черемха
Зацвітай , молода калино,
Серед тихого повесіння.
Чиста хвиля до тебе плине,
Оминає твоє коріння…   ( В.Діденко)
Ее ем це материнство лебеді
Можна вибрати друга і по духу брата,
Та  не можна рідну матір вибирати.
За тобоюзавше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.   ( В. Симоненко)
Аа ар ам арфа смарагд
Рожеві сосни… Арфа вечорова …
Але прислухайтесь: ми тут не одні.
Он гномики заготовляють дрова
В смарагдовій вечірній тишині.   ( Л.Костенко)
Сс ес сл солдат славний
Пливуть по Дніпру пароплави,
Над хвилями чайка ячить,
І памятник вічної Слави
На схилах крутих височить.  ( Г.Демченко)
Хх хл ух хлібороб художник
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю.
Ти вкопай і почисть криницю.    ( Л.Іванків)
Ии ич им блискавиця колиска
Буду я навчатись мови золотої
У трави – веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.  ( А. Малишко)
Оо оз ськ милозвучна невмируще
О милозвучна наша мово!
О пісне мами колискова!
Тараса невмируще слово.
О рідна українська мово!  ( Л. Шило)
Вв це іт Україна негода
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, як трави, як води …
В годину щшасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди .  ( В. Сосюра)
Дц до ов гнуться земля
Дуби не перед ким
Не гнуться до землі!   ( В. Симоненко)
Лю ар вд життя забуття
Товаришу, любий життя,
Люби людей, природу, а кривду кинь у забуття,
Мов камінь в чисту воду.   ( Б.Лепкий)
Оо ой що   обійма
Ой весела в нас зима,
Веселішої нема:
Грає срібними  зірками,
Вється синіми  димками,
Снігом землю обійма.   ( М. Рильський)

Каліграфічні хвилинки
4клас
А    А    А     А  а   а   а   ай    за   та  ан
Останні айстри горілиць зайшлися болем . ( Л. Костенко)
-         Як ви розумієте  зміст речення?
-         Визначтен граматичну основу речення.
-         Поясніть значення слова « горілиць», словосполучення « зайшлися болем».
-         Назвіть звуки у слові « останні».
-         Назвіть частини мови у реченні.

Б  Б  Бб  бр  уб  бе  бі
Біля будинку берізки стояли,
Вранці ясне сонечко зустрічали.
Ви ростіть, берізки, виростайте,
Рідну землю нашу прикрашайте!
-         Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.
-         Пригадайте, що ви знаєте прозвертання. Знайдіть речення із звертанням у вірші. Поясніть розділові знаки. Дайте характеристику речення , Накресліть схему.

В  В  В  В  в   в Ве  во   вс   вт   ув   ев  
Ведмідь прокинувсь волохатий
І все старому невтямки:
Чому, неначе пташенята,
Розкрили дзьобики бруньки?      ( Л. Пшенична)
-         Поясніть значення слова « невтямки».
-         Доберіть до нього синоніми.
-         Чи є слова, вжиті в переносному значенні?
-         Поясніть правопис слова « розкрили».
-         Знайдіть словникові слова.
-         Назвіиь звуки у слові « дзьобики».

Г  Г   Г   Г г  г г    га   го  гл  гайок
Затих гайок, і верби кучеряві
Пташиним співом вже не 8омонить. ( І. Савицька)
-         Відшукайте уреченні синоніми.
-         Доберіть синонім до слова « гайок».
-         Визначте граматичну основу речення. Дайте характеристику реченню. Побудуйте схему речення.

Ґ   Ґ    Ґа   ґр  ґв
Ґавеня – немовля зранку все ґерґоче,
Плаче, заливається – гроно ягід хоче.
Ґава – мама здійняла ґвалт на весь ліс:
Тато – ґава лиш одну ягідку приніс.  ( За Г. Храпачем)
-         Пояснити орфограми.
-         Пригадайте правило про перевірку ненаголошених слів.
-         Підкреслити граматичну основу в першому реченні.
-         Чим виражений присудок?
-         Знайдіть слова з префіксом.

Д  Д   Д  Д д д Ду до др уд ді
Дуб до дуба дріботів:
-         Дай , дідусю, жолудів!   ( Л. Пшенична)
-         Доберіть синоніми до слова « дріботів».
-         Що означає це слово у прямому значенні?
-         Знайдіть звертання, поясніть розділові знаки.
-         Перебудуйте речення, уникнувши звертаня.

Е Е  Е  Е е е е ек не ел ес ще
Піл неквапний шелест його листя гарно думається про минувшину і майбутність, про високе і священне.  ( Є. Шморгун)
-         Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
-         До слова « неквапний» доберіть синоніми.
-         Знайдіть у тексті антоніми.
-         Зробіть звуко – буквений аналіз сліва « священий».

Є   Є   Є  Є  є  є   є  єд ає ює
Єднає нас, браття,
Козацьке завзяття,
Любовю окрилює груди.  ( О. Богачук)
-         Як ви розумієте вислів « козацьке завзяття»?
-         Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв. Чому?
-         Назвіть слова, в яких букв більше, ніж звуків. Поясніть.
-         Що таке звертання? Поясніть вживання розділових знаків при звертанні.



Ж  Ж   Ж  Ж  ж ж жу жл ож же
На крилах бабиного літа летять у вирій журавлі.
                              ( А. Білевич)
-         Про яку пору року кажуть « бабине літо»?
-         Доберіть синоніми до слова « журавлі».
-         Поясніть правопис слів : « на крилах», « у вирій», « летять».
-         За допомогою інтонації перетворіть речення на питальне, спонукальне.

и  и и  им ир  ит их ах   проталинах
Листя в проталинах – як мідяки.
Сонце кублиться у хмарах.
Ковдру зими продають граки.
На лісових базарах.   ( М. Руденко)
-         Поясніть значення виразу : « Летять в проталинах, як мідяки».
-         Назвіть слова, вирази, вжиті  у переносному значенні.
-         Назвіть іменники разом з прийменниками. Визначте відмінок.
-         Розберіть за будовою слово « проталинах»

І  І  Іі  ін із лі іж
Сплететься іній з беріз
 Впору чудову ранкову.
Хтось на верхівя заліз
І ніжну скидає обнову.  ( Ю. Збанацький)
-         Поясніть значення слів : « з беріз», « в пору», «верхівя», « заліз»,
 « скидає»
-         До дієслова « сиплеться» доберіть синоніми.
-         Знайдіть у вірщі іменники та визначте їх відмінок. Доведіть.

Ї Ї Ї Ї ї їж їжак їл їд
Сю ніч зорі чомусь колючі,
Як налякані їжаки.  ( Л. Костенко)
-         Знайдіть слово. В якому звуків більше, ніж букв.
-         Розберіть його за будовою.
-         Що відбувається у корені слова? Наведіть приклади інших слів з чергуванням приголосних у корені.




Й   Й   Й   ай  уй   ій   нам  памятай
Памятай , не забувай
Батьківську стежину.
Прикрашай, шануй свій край,
Дім свій – батьківщину. ( В. Гринько)
-         Назвіть споріднеі слова .
-         Пригадайте, якими бувають речення за метою висловлювання.
-         Дайте повну характеристику поданих речень.
-         До іменника « стежина» доберіть прикметники у прямому і переносному значенні.
-         Знайдіть слово, у якому букв менше, ніж звуків. Назвіть звуки.

К    К   К    К      к    к кн кр   инк  ір
Кружляють , падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов пірїнки ,
Вкривають поле, ліс і хати.   ( В. Сухомлинський)
-         Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?
-         Якою частиною мови починається кожна строфа?
-         Поясніть розділові знаки у вірші.

Л   Л  л  л  Лі  гл   ля   кл  ел  ле
Літо осені у вічі
Синім вересом глядить,
В сад рожеву айстру кличе
І метеликом летить.  ( Т. Мазенцева)
-         Відшукайтеслова, вжиті в переносному значенні.
-         Визначте граматичну основу речення.
-         Пригадайте правило проправопис розділових знаків при однорідних членах речення . Поясніть  правопис  розділових знаків у даному реченні.
-         Доберіть синоніми до слова « глядить».

М     М   М  м  Мм ам ом мА
Вже тиха ходить берегами,
На вербахтрусить листячко руде!
А Гриць бадилля тягне за ногами,
Іде, маленький, дибає, іде…     ( Л. Костенко)
-         Прояку пору року йдеться у вірші?
-         Знайдіть у вірші синоніми . Доповніть синонімічний ряд.
-         Поясніть значення слова « Бадилля».
-         Визначте граматичну основу у першому реченні. Поясніть розділові знаки у ньому. Дайте повну характеристику реченю.
Н  н  Нн  На  но  не  ни  ну  вн  ун ен
Навшпиньках підійшов вечір,
Засвітив зорі,
Послав на травах тумани
І, на вуста поклавши палець,
Ліг.  ( П. Тичина)
-         Що означає слово « навшпиньках»?
-         Визначити граматичну основу.
-         Що скажете протприсудок?
-         Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.

О  О  О  о  о о о ро оз ой  то ом
Самі на себе дивляться ліси,
Розгублені від власної краси.
Немов пройшов незримний Левітан,
То там торкнув їх пензликом, то там.  ( Л. Костенко)
-         Хто такий Левітан?  Які картини цього художника ви знаєте?
-         Які слова вжиті в переносному значенні?
-         Знайдіть слова з префіксами. Поясніть їх правопис.
-         Пригадайте правила переносу слів, поясніть перенос слова « пройшов».

П  П  П  П   п  п  п  п Пе  по  пр
Щоб задобрити Перуна, словяни поклонялися його дереву – дубові, приносили жертви у священних дубових гаях.  ( Є Шморгун)
-         Поясніть правопис іменника « Перун», « словяни» .

Р   Р  Р   Р  р  р  р  ро  ос   си  ся  вс
В росі осінній заросився вітер,
Сердито воду з вуха вилива.
                      ( Л. Пшенична)
-         Знайдіть споріднені слова.
-         Визначте корінь у цих словах.
-         Визначте граматичну основу речення.

С    С     С   с  с  Со  ск   св
Сорка скроїла на свято
Сорочки сороченятам . ( Л. Пшенична)
-         Поясніть правопис слів « скроїла», « на свято».
-         Виділітьл корені в словах « сорочки», « сороченята».
-         Чи можна назвати їх спільнокореневими.
Т     Т   Т     Т   т   т  т тр ут   тл
Вчора тридцять три сороки
Знов не вивчили уроки . ( Л. Куліш –Зіньків)
-         Назвіть усі частини мови у вірші.
-         Визначте відмінок іменника « уроки».


У  У   У  У  у у у ру  уу   уд  уб   Бу ву  уду
У труді ми всі примножим наших предків славу.
Розбудуємо дбайливо ми свою державу.
                     ( Ю.Загорський)
-         Як ви розумієте зміст речення?
-         Пригадайте, яка частина мови називається займенником?
-         Назвіть займенники, визначте особу і число.
-         Визначте граматичну основу у другому реченні. Встановіть зв'язок слів у реченні.

Ф    Ф    Ф  ф  ф  ф фа  фл  оф   фарба
По діброві ходить осінь –
Олівці у торбі носить.
І фарбує в жовтий колір
Клени, лип і тополі.  (  Л. Куліш)
-         Які слова вжиті в переносному значенні?
-         Доберіть синоніми до слова « діброва».
-         Поясніть правопис розділових знаків у реченні.
-         Визначте відмінок іменників.


Х   Х   Х  Х х   х  х хл  іх  хн  усміхнувся
Вийшов травень з гаю,
Нивам усміхнувся,
Потім на стежині,
Як хлопчак, роззувся.  ( М. Сингаївський)
-         Які слова, вжито в переносному значенні?
-         Визначте граматичну основу речення.
-         Пригадайте, яка частина слова називається префексом.
-         Пригадайте правила переносу слів.


Ц   Ц   Ц  ц  ц  цв   цл  ця   оц  цвіт
Цвіту не вирви задаром,
Гілки невтни для забави.  ( П. Ситченко)
-         До чого закликає автор цих рядків?
-         Пригадайте правило переносу частки « не» з дієсловами. Назвіть слова – винятки.

Ч   Ч   Ч ч чв оч чок  листочок
Чи, може, це спинається грибочок?
Чи, може, це скридається хижак?
То пролетить березовий листочок,
То пробіжить невидими їжак…   ( Л.Костенко)
-         Пригадайте, що таке суфікс. Знайдіть слова із суфіксом. Якого значення надають суфікси цим словам?
-         Назвіть дієслова. Визначте їх час та дієвідміну.

Ш   Ш    Ш  ш   ш  ш  шп  шу  шпак
 Плаче шпак уранці після зливи,
Де шумлять на греблі явори,
Що шпаківню вітер чорногривий
Перекинув денцем догори.     ( Л.Костенко)
-         Випишіть словосполучення, вжиті в переносному значенні.
-         Доберіть словосполучення вжиті в прямому значенні.
-         Назвіть прислівники.
Щ   Щ   Щ   Щщ   що ощ  ще
Щедрівка ходить коло хати,
Як завжди з карими очима.
Якщо забув ти рідну матір –
Нема му тебе Батьківщини.    
-         Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
-         Назвіть займенники, визначте їх відмінок.

ь ь  ь   нь    ль   ьо   льо  ньо
Летять листки, замовкли птахів хори,
А сонце все біжить кудись, біжить.
Ах літечко ! Вернись до дітвори
Хоч на якусь годину, хоч на мить.  ( І Савицька)
-         Як ви розумієте зміст вірша? Поясніть розділові знаки у першому речені.
-         Назвіть слова з ненаголошеними голосними.
-         Розберіть за будовою слова :  « літечко», « замовкли».

Ю   Ю   Ю   Юю  ою тю  Лю  в ю
Як тепло пахне хліб!
Любовю трударів, радістю земною.
І сонцем, що всміхалося весною.  ( П. Воронько)
-         Пригадайте, якими бувають речення за метою висловлювання. Охарактеризуйте перше речення.
-         Випишіть іменники , визначте їх рід і відмінок.

Я   Я  Я  Яся   я я я яя яє яс  ся
Як засяє сонце ясне,
Ясно стане у віконці.
Як прокинуся я рано,
То й мені світленько стане.

-         Назвіть займенники. Визначте особу і число.
-         Замініть займенники І особи однини на займенники І особи множини.
-         Підкресліть букви, що позначають мякі приголосні .

Комментариев нет:

Отправить комментарий