КАЛІГРАФІЧНІ ХВИЛИНКИ
Розвиток
мовлення та навички каліграфічного письма є « вічними» завданнями, які
покликана розв’язати початкова школа
Нині
високі вимоги до швидкості письма обумовлені тим, що на уроці потрібно
зафіксувати досить велику кількість інформації. Але не менш важливим, на мою
думку, є дотримання вимог каліграфічного
письма.
Вміле
володіння каліграфічним письмом – це виток інтелігентності, вишуканості, краси.
Основними завданнями уроків каліграфії є:
Ø Розвивати усне і
писемне мовлення школярів;
Ø Вчити дітей
використовувати у своєму мовленні багату, активну лексику, а також вправляти в
навичках каліграфічного письма;
Ø Розвивати творчу ,
активну особистість, здатну любити красу;
Ø Сприяти виробленню
постійного бажання вчитися пізнавати світ.
Тому я
пропоную використовувати на уроках каліграфічні хвилинки для вдосконалення
навичок письма, а також для розвитку пам’яті , кращого засвоєння програмового
матеріалу, підвищення загального рівня інтелектуального розвитку учнів.
Методика проведення
Учитель
записує на дошці каліграфічну хвилинку, зачитує її. Протягом 1 – 2 хв учні
читають її та запам’ятовують. На початковому етапі вчитель стирає з дошки
кілька слів з вірша, поступово зменшуючи їх кількість. Вищий рівень –
стирається весь уривок, а учні відтворюють його по пам’яті.
На
матеріалах каліграфічних хвилинок можна запропонувати учням завдання:
·
Зробити звуко-буквений аналіз слів;
·
Поставити наголос;
·
Порівняти кількість букв та звуків;
·
Пояснити написання окремих слів;
·
Зробити розбір слів за будовою;
·
Встановити зв'язок слів у реченні;
·
Визначити основу речення;
·
Визначити тип речення за інтонацією чи метою
висловлювання;
·
Визначити однорідні члени речення;
·
Назвати частини мови;
·
Зробити розбір слова як частини мови тощо.
Каліграфічні хвилинки на уроках української мови
2 – 3
клас
А ва АБ
здавалося б’ється
Ну що
б , здавалося, слова…
Слова
та голос – більш нічого.
А
серце бється – ожива,
Як їх
почує! ( Т.
Шевченко)
Вив Об
ВО слівце деревце
В
рідній мові своїй
Мусиш
вивчити кожне слівце,
Доглядати
його,
Як
старий садівник деревце. ( Б.Чалий)
ПП Бл Уж місяць сонце
Попрощалось
ясне сонце
З
чорною землею,
Виступає
круглий місяць
З
сестрою зорею. ( Т.Шевченко)
Бб Бу БК воскресни ребра
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста. ( Л.Костенко)
Бл лм Ело
золото ллється
Літній вечір… Гори в млі,
В золоті вершини…
А під ними ллється десь
Пісня України…
( О.Олесь)
Гг ГА Об долини обняв
Гасне вечір … Сон обняв
Гори і долини…
А між горами літа
Пісня України… ( О.Олесь)
Яся Ян яв вогонь полум’я
Запалив я у серці вогонь.
Хто здолає його, загасить?
Ясне полум’я в грудях пала,
Доки дихаю – вогник горить. ( В.Єрошенко)
Оо ог ор
орден оранка
Оголилось поле од серпа й коси;
Ніде приліпитись крапельці роси ( Я.Щоголів)
Її їм їх Україна Батьківщина
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають садах солов’ї. ( М. Бакай)
Мм мо вм веселка
хата
Мій отчий дім, ти дав усе мені,
Моя маленька білі рідна хата
Ввійшла у серце співом голосним
І словом тим, яке дарує мати. ( І.
Драч)
Лл зл ка витчеться сорочка
Все – із доброго чи злого –
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка. ( М.Сингаївський)
Цц цл цв козацький цвіт
Ми любимо сонце і квіти,
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти.
Землі української цвіт. (Д.Комілевська)
Шш шле ш постаєш линеш
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово. ( Д.Білоус)
Яя як тя життя тяжко
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям! ( В.Сосюра)
Кк кл ск ніщо ніким
Мене ліси здоров’ям напували,
Коли бродив у їхній гущині.
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким не співані пісні. ( В. Симоненко)
Тт
ал ох матері українська
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
( Д.Білоус)
Сс ри ож тривога
терпіння
Слова,
слова … Вони в собі всі різні;
Тривожні
й тихі, радісні й сумні,
Є
терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві
й чесні, мудрі й смішні… ( М.Ткач)
Пп хр ат хрущі плугатарі
Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть.
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
( Т.Шевченко)
Чч ут іл могутній
стоїть
Могутній дуб, прадавній дуб
Стоїть побіля яру.
Розкинув свій листатий чуб,
Чолом торкає хмару. ( М. Пригара)
Дц еч ір сім’я вечір
Сімя вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Та соловейко не дає.
( Т.Шевченко)
Нн зе од дитина зелень
На зеленому горбочку,
У зеленому садочку
Притулилася хатинка,
Мов маленька дитинка.
( Леся Українка)
Бб бр
бу березень Берегиня
Розплела
береза коси
На
веснянім вітерці,
Опустила
ніжку босу
В
тиху воду у ріці… ( В. Ладижець)
Чч че оч черешня черемха
Зацвітай
, молода калино,
Серед
тихого повесіння.
Чиста
хвиля до тебе плине,
Оминає
твоє коріння… ( В.Діденко)
Ее ем це материнство лебеді
Можна
вибрати друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
За
тобоюзавше будуть мандрувати
Очі
материнські і білява хата. ( В.
Симоненко)
Аа ар
ам арфа смарагд
Рожеві
сосни… Арфа вечорова …
Але
прислухайтесь: ми тут не одні.
Он
гномики заготовляють дрова
В
смарагдовій вечірній тишині. (
Л.Костенко)
Сс ес сл солдат славний
Пливуть
по Дніпру пароплави,
Над
хвилями чайка ячить,
І
памятник вічної Слави
На
схилах крутих височить. ( Г.Демченко)
Хх хл ух хлібороб художник
Ти
добро лиш твори повсюди.
Хай
тепло твої повнить груди.
Ти
посій і доглянь пшеницю.
Ти
вкопай і почисть криницю. ( Л.Іванків)
Ии ич им блискавиця колиска
Буду
я навчатись мови золотої
У
трави – веснянки, у гори крутої,
В
потічка веселого, що постане річкою,
В
пагінця зеленого, що зросте смерічкою. (
А. Малишко)
Оо оз ськ милозвучна невмируще
О
милозвучна наша мово!
О
пісне мами колискова!
Тараса
невмируще слово.
О рідна
українська мово! ( Л. Шило)
Вв це іт Україна негода
Любіть
Україну, як сонце любіть,
Як
вітер, як трави, як води …
В
годину щшасливу і в радості мить,
Любіть
у годину негоди . ( В. Сосюра)
Дц до ов гнуться земля
Дуби не перед ким
Не гнуться до землі!
( В. Симоненко)
Лю ар вд життя забуття
Товаришу, любий життя,
Люби людей, природу, а кривду кинь у забуття,
Мов камінь в чисту воду.
( Б.Лепкий)
Оо
ой що обійма
Ой весела в нас зима,
Веселішої нема:
Грає срібними
зірками,
Вється синіми
димками,
Снігом землю обійма.
( М. Рильський)
Каліграфічні хвилинки
4клас
А А А
А а а
а ай за
та ан
Останні айстри горілиць зайшлися болем . ( Л. Костенко)
-
Як ви розумієте зміст речення?
-
Визначтен граматичну основу речення.
-
Поясніть значення слова « горілиць»,
словосполучення « зайшлися болем».
-
Назвіть звуки у слові « останні».
-
Назвіть частини мови у реченні.
Б Б Бб бр уб бе бі
Біля будинку берізки
стояли,
Вранці ясне сонечко
зустрічали.
Ви ростіть, берізки, виростайте,
Рідну землю нашу
прикрашайте!
-
Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.
-
Пригадайте, що ви знаєте прозвертання. Знайдіть речення із
звертанням у вірші. Поясніть розділові знаки. Дайте характеристику речення ,
Накресліть схему.
В В
В В в в
Ве во
вс вт ув
ев
Ведмідь прокинувсь
волохатий
І все старому невтямки:
Чому, неначе пташенята,
Розкрили дзьобики
бруньки? ( Л. Пшенична)
-
Поясніть значення слова « невтямки».
-
Доберіть до нього
синоніми.
-
Чи є слова, вжиті в переносному значенні?
-
Поясніть правопис слова « розкрили».
-
Знайдіть словникові слова.
-
Назвіиь звуки у слові « дзьобики».
Г Г Г Г
г г г
га го гл
гайок
Затих гайок, і верби
кучеряві
Пташиним співом вже не
8омонить. ( І. Савицька)
-
Відшукайте уреченні синоніми.
-
Доберіть синонім до слова « гайок».
-
Визначте граматичну основу речення.
Дайте характеристику реченню. Побудуйте схему речення.
Ґ Ґ
Ґа ґр ґв
Ґавеня – немовля зранку все ґерґоче,
Плаче, заливається – гроно ягід хоче.
Ґава – мама здійняла ґвалт на весь
ліс:
Тато – ґава лиш одну ягідку
приніс. ( За Г. Храпачем)
-
Пояснити орфограми.
-
Пригадайте правило про перевірку
ненаголошених слів.
-
Підкреслити граматичну основу в
першому реченні.
-
Чим виражений присудок?
-
Знайдіть слова з префіксом.
Д Д Д Д д
д Ду до др уд ді
Дуб до дуба дріботів:
-
Дай , дідусю,
жолудів! ( Л. Пшенична)
-
Доберіть синоніми до слова «
дріботів».
-
Що означає це слово у прямому
значенні?
-
Знайдіть звертання, поясніть
розділові знаки.
-
Перебудуйте речення, уникнувши
звертаня.
Е Е Е Е е е е ек не ел ес ще
Піл неквапний шелест
його листя гарно думається про минувшину і майбутність, про високе і
священне. ( Є. Шморгун)
-
Знайдіть слова, вжиті в переносному
значенні.
-
До слова « неквапний» доберіть
синоніми.
-
Знайдіть у тексті антоніми.
-
Зробіть звуко – буквений аналіз сліва
« священий».
Є Є
Є Є є
є є єд ає ює
Єднає нас, браття,
Козацьке завзяття,
Любов’ю
окрилює груди. ( О. Богачук)
-
Як ви розумієте вислів « козацьке
завзяття»?
-
Назвіть слова, в яких звуків більше,
ніж букв. Чому?
-
Назвіть слова, в яких букв більше,
ніж звуків. Поясніть.
-
Що таке звертання? Поясніть вживання
розділових знаків при звертанні.
Ж Ж
Ж Ж ж ж жу жл ож же
На крилах бабиного літа летять у
вирій журавлі.
( А. Білевич)
-
Про яку пору року кажуть « бабине
літо»?
-
Доберіть синоніми до слова «
журавлі».
-
Поясніть правопис слів : « на
крилах», « у вирій», « летять».
-
За допомогою інтонації перетворіть
речення на питальне, спонукальне.
и и и им
ир ит их ах проталинах
Листя в проталинах – як
мідяки.
Сонце кублиться у
хмарах.
Ковдру зими продають
граки.
На лісових
базарах. ( М. Руденко)
-
Поясніть значення виразу : « Летять в
проталинах, як мідяки».
-
Назвіть слова, вирази, вжиті у переносному значенні.
-
Назвіть іменники разом з
прийменниками. Визначте відмінок.
-
Розберіть за будовою слово «
проталинах»
І І Іі ін із лі іж
Сплететься іній з беріз
Впору чудову ранкову.
Хтось на верхів’я заліз
І ніжну скидає обнову. ( Ю. Збанацький)
-
Поясніть значення слів : « з беріз»,
« в пору», «верхів’я», « заліз»,
« скидає»
-
До дієслова « сиплеться» доберіть
синоніми.
-
Знайдіть у вірщі іменники та визначте
їх відмінок. Доведіть.
Ї Ї Ї
Ї ї їж їжак їл їд
Сю ніч зорі чомусь колючі,
Як налякані їжаки. ( Л. Костенко)
-
Знайдіть слово. В якому звуків
більше, ніж букв.
-
Розберіть його за будовою.
-
Що відбувається у корені слова?
Наведіть приклади інших слів з чергуванням приголосних у корені.
Й Й
Й ай уй
ій нам пам’ятай
Пам’ятай , не забувай
Батьківську стежину.
Прикрашай, шануй свій
край,
Дім свій – батьківщину.
( В. Гринько)
-
Назвіть споріднеі слова .
-
Пригадайте, якими бувають речення за метою висловлювання.
-
Дайте повну
характеристику поданих речень.
-
До іменника « стежина» доберіть прикметники у прямому і
переносному значенні.
-
Знайдіть слово, у якому букв менше, ніж звуків. Назвіть
звуки.
К К
К К к
к кн кр инк ір
Кружляють , падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов пір’їнки ,
Вкривають поле, ліс і хати. ( В. Сухомлинський)
-
Які образні слова та вирази ви
зустріли у вірші?
-
Якою частиною мови починається кожна
строфа?
-
Поясніть розділові знаки у вірші.
Л Л л л Лі гл ля
кл ел ле
Літо осені у вічі
Синім вересом глядить,
В сад рожеву айстру кличе
І метеликом летить. (
Т. Мазенцева)
-
Відшукайтеслова, вжиті в переносному
значенні.
-
Визначте граматичну основу речення.
-
Пригадайте правило проправопис
розділових знаків при однорідних членах речення . Поясніть правопис
розділових знаків у даному реченні.
-
Доберіть синоніми до слова «
глядить».
М М
М м Мм ам ом мА
Вже тиха ходить берегами,
На вербахтрусить листячко руде!
А Гриць бадилля тягне за ногами,
Іде, маленький, дибає, іде… ( Л. Костенко)
-
Прояку пору року йдеться у вірші?
-
Знайдіть у вірші синоніми . Доповніть
синонімічний ряд.
-
Поясніть значення слова « Бадилля».
-
Визначте граматичну основу у першому
реченні. Поясніть розділові знаки у ньому. Дайте повну характеристику реченю.
Н н Нн На но не ни ну вн ун ен
Навшпиньках підійшов вечір,
Засвітив зорі,
Послав на травах тумани
І, на вуста поклавши палець,
Ліг.
( П. Тичина)
-
Що означає слово « навшпиньках»?
-
Визначити граматичну основу.
-
Що скажете протприсудок?
-
Поясніть розділові знаки при
однорідних членах речення.
О О
О о о о о ро оз ой то ом
Самі на себе дивляться ліси,
Розгублені від власної краси.
Немов пройшов незримний Левітан,
То там торкнув їх пензликом, то там. ( Л. Костенко)
-
Хто такий Левітан? Які картини цього художника ви знаєте?
-
Які слова вжиті в переносному
значенні?
-
Знайдіть слова з префіксами. Поясніть
їх правопис.
-
Пригадайте правила переносу слів,
поясніть перенос слова « пройшов».
П П П
П п п п п Пе
по пр
Щоб задобрити Перуна,
слов’яни поклонялися його дереву – дубові, приносили жертви у
священних дубових гаях. ( Є Шморгун)
-
Поясніть правопис іменника « Перун»,
« слов’яни» .
Р Р Р
Р р р р ро
ос си ся вс
В росі осінній
заросився вітер,
Сердито воду з вуха
вилива.
( Л. Пшенична)
-
Знайдіть споріднені слова.
-
Визначте корінь у цих словах.
-
Визначте граматичну основу речення.
С С С
с с Со ск св
Сорка скроїла на свято
Сорочки сороченятам . (
Л. Пшенична)
-
Поясніть правопис слів « скроїла», «
на свято».
-
Виділітьл корені в словах « сорочки»,
« сороченята».
-
Чи можна назвати їх
спільнокореневими.
Т Т Т
Т т т т
тр ут тл
Вчора тридцять три
сороки
Знов не вивчили уроки .
( Л. Куліш –Зіньків)
-
Назвіть усі частини мови у вірші.
-
Визначте відмінок іменника « уроки».
У У У
У у у у ру уу
уд уб Бу ву
уду
У труді ми всі
примножим наших предків славу.
Розбудуємо дбайливо ми
свою державу.
( Ю.Загорський)
-
Як ви розумієте зміст речення?
-
Пригадайте, яка частина мови
називається займенником?
-
Назвіть займенники, визначте особу і
число.
-
Визначте граматичну основу у другому
реченні. Встановіть зв'язок слів у реченні.
Ф Ф Ф
ф ф ф фа фл оф
фарба
По діброві ходить осінь
–
Олівці у торбі носить.
І фарбує в жовтий колір
Клени, лип і
тополі. ( Л. Куліш)
-
Які слова вжиті в переносному
значенні?
-
Доберіть синоніми до слова «
діброва».
-
Поясніть правопис розділових знаків у
реченні.
-
Визначте відмінок іменників.
Х Х Х Х
х х
х хл іх хн
усміхнувся
Вийшов травень з гаю,
Нивам усміхнувся,
Потім на стежині,
Як хлопчак,
роззувся. ( М. Сингаївський)
-
Які слова, вжито в переносному
значенні?
-
Визначте граматичну основу речення.
-
Пригадайте, яка частина слова
називається префексом.
-
Пригадайте правила переносу слів.
Ц Ц Ц
ц ц цв цл ця
оц цвіт
Цвіту не вирви задаром,
Гілки невтни для
забави. ( П. Ситченко)
-
До чого закликає автор цих рядків?
-
Пригадайте правило переносу частки «
не» з дієсловами. Назвіть слова – винятки.
Ч Ч Ч ч чв оч чок листочок
Чи, може, це спинається
грибочок?
Чи, може, це
скридається хижак?
То пролетить березовий
листочок,
То пробіжить невидими
їжак… ( Л.Костенко)
-
Пригадайте, що таке суфікс. Знайдіть
слова із суфіксом. Якого значення надають суфікси цим словам?
-
Назвіть дієслова. Визначте їх час та
дієвідміну.
Ш Ш
Ш ш ш
ш шп шу
шпак
Плаче шпак уранці
після зливи,
Де шумлять на греблі явори,
Що шпаківню вітер чорногривий
Перекинув денцем догори.
( Л.Костенко)
-
Випишіть словосполучення, вжиті в
переносному значенні.
-
Доберіть словосполучення вжиті в
прямому значенні.
-
Назвіть прислівники.
Щ Щ Щ
Щщ що ощ ще
Щедрівка ходить коло
хати,
Як завжди з карими
очима.
Якщо забув ти рідну
матір –
Нема му тебе
Батьківщини.
-
Знайдіть слова, вжиті в переносному
значенні.
-
Назвіть займенники, визначте їх
відмінок.
ь ь ь нь
ль ьо льо
ньо
Летять листки, замовкли
птахів хори,
А сонце все біжить
кудись, біжить.
Ах літечко ! Вернись до
дітвори
Хоч на якусь годину,
хоч на мить. ( І Савицька)
-
Як ви розумієте зміст вірша? Поясніть
розділові знаки у першому речені.
-
Назвіть слова з ненаголошеними
голосними.
-
Розберіть за будовою слова : « літечко», « замовкли».
Ю Ю Ю
Юю ою тю Лю в ‘ю
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів, радістю земною.
І сонцем, що всміхалося
весною. ( П. Воронько)
-
Пригадайте, якими бувають речення за
метою висловлювання. Охарактеризуйте перше речення.
-
Випишіть іменники , визначте їх рід і
відмінок.
Я Я
Я Яся я я я яя яє яс ся
Як засяє сонце ясне,
Ясно стане у віконці.
Як прокинуся я рано,
То й мені світленько
стане.
-
Назвіть займенники. Визначте особу і
число.
-
Замініть займенники І особи однини на
займенники І особи множини.
-
Підкресліть букви, що позначають м’які приголосні .
Комментариев нет:
Отправить комментарий